روش های گندزدایی و ضدعفونی آب استخر با کلر

ضدعفونی آب استخر با کلر

ضدعفونی آب استخر با کلر – فصل تابستان برای ما یادآور آب تنی کودکانه در حوضچه ها ، نهرها و رودخانه ها و حتی در جوب و کانال های محله و دیارمان است . تداعی کننده خاطرات تلخ و شیرین از بهترین لحظات عمرمان و البته عاری از هر گونه بیماری و عفونت .

اما نکته حائز اهمیت این است که با توجه به شیوع و گسترش بیماریهای مختلف آیا ما اجازه میدهیم که فرزندانمان در این حوضچه ها و جوب های کوچه و خیابان شنا یا آب تنی کنند ؟ و چرا در استخرهای عمومی با اطمینان خاطر اوقات فراغت خود و عزیزانمان را سپری میکنیم ؟ پاسخ در استفاده از ماده شیمیایی ، پر مصرف و موثر به نام کلر است .

کلر چیست ؟

ضدعفونی آب استخر با کلر یکی از مرسوم ترین و کاربردی ترین روش گندزدایی و ضدعفونی آب استخر است . کلر محصولی است که از فرآیند شیمیایی ( الکترولیز ) محلول سدیم کلراید بدست می آید و با توجه به ساختار شیمیایی و خلوص خود در راستای ضدعفونی آب استخر و از بین بردن جلبک ها در استخرهای عمومی و خصوصی استفاده میگردد . این ماده به دو حالت گاز و مایع در طبیعت موجود است و به صورت ماده خشک پودر و قرص نیز در بازار یافت میشود .

آب ژاول مایع ، کلرین یا گاز کلر و قرص از مواردی هستند که در بهداشتی و زلال کردن آب استخر مورد استفاده قرار میگیرد که در این بین قرص کلر بدلیل سهولت کاربردی ، فراوانی و در دسترس بودن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .
برای بسیاری از مصرف کنندگان ، فرآیند کلرزنی به آب استخر ممکن است سهل و آسان باشد . اما برای مدیریت و افزایش سطح کیفی ، باید با قرص کلر ، روشهای کلر زنی ، تجهیزات ، زمانبندی و میزان استفاده از کلر و ویژگیها و فواید آن آشنایی دقیق داشته باشیم . چه بسا که مقدار بیشتر یا کمتر استفاده از آن پیامدهای ناگوار از جمله بیماریهای چشم ، گوش ، پوست و تنفسی و خسارات پر هزینه ای به بدنه استخر را در بر دارد .

قرص کلرچیست ؟

قرص کلر را تمام افرادی که با استخر سر و کار دارند میشناسند . پر مصرفترین و آسانترین روش ضد عفونی کردن آب استخر و در عین حال به صرفه ترین راه در تمام دنیا . ماده خشک کلر با درصد خلوص متفاوتی موجود است در حالی که قرص کلر در ایران معمولا بین ۸۰ الی ۹۰ درصد خلوص در بازار عرضه شده است .

کلرزن شناور

کلرزن شناور محفظه ای از جنس پلاستیک یا ABS است که که قرص کلر در آن قرار میگیرد و روی سطح آب شناور است . کلرزن شناور ساده ترین و به صرفه ترین روش کلرزنی آب استخر میباشد که توسط منافذ و سوراخهایی که روی اصول و قواعد خاصی در بدنه محفظه تعبیه شده به تدریج قرص را در آب حل میکند .

کلرزن خطی و محل نصب آن

کلرزن خطی روش اصولی کلرزنی در آب است . این دستگاه که در دو نوع خودکار و نیمه خودکار در بازار موجود است از یک محفظه با درب شیشه ای برخوردار است که با باز کردن درب آن میتوان قرصها را درون آن جاسازی کرد . کلرزن خطی در انتهای مسیر لوله رفت از تصفیه خانه به استخر توسط کانکشن و اتصالات مخصوص نصب میگردد و با توجه به تعداد شناگران ، مدت زمان استفاده و حجم استخر از طریق کیت تست کلر طوری تنظیم میگردد که دائماً مقدار مشخص و استانداردی از کلر در آب موجود باشد .

تعداد قرص کلر و میزان کلر در آب استخر

مقدار کلر در آب استخر محدوه استانداردی دارد که از حداقل یک ( PPM ) پی پی ام الی ۳ PPM میباشد . به زبان ساده ۰/۰۱ واحد در یک متر مکعب آب میباشد یا با فرمول دیگر یک گرم کلر در یک میلیون لیتر آب .
نکته : پی پی ام یا PPM یعنی پارت پِر میلیون .

واحد کلر در آب نباید بیشتر از ۳ باشد تا دجار بیماریهای گوناگون و صدمه به جداره و تجهیزات استخر نگردد .

انواع قرص کلر و تعداد استفاده از آن

قرص کلر در بازار معمولا در ابعاد یک اینچی و ۳ اینچی موجود است که قرص رایج تر ۳ اینچی میباشد چون به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است و مدیریتی آسان تر دارد و به راحتی برای یک استخر ۲۰ متر مکعبی پاسخگوست و برای مدت زمان یک هفته با بهره برداری معمولی کافیست . اما لازم است که ابتدا ظرفیت آب استخر را محاسبه کنید

فرمول محاسبه حجم استخر

طول استخر × عرض استخر + میانگین عمق = حجم استخر به متر مکعب

آیا میتوان قرص کلر را در سبد اسکیمر استفاده کرد ؟

پاسخ : بله

راحت ترین و کم هزینه ترین راه ، انداختن قرص در سبد اسکیمر است ویژگی این روش آن است که وقتی پمپ تصفیه راه اندازی میشود با سیرکوله آب ، قرص سریعاً و کاملاً یکنواخت در تمام استخر حل میگردد البته که این ویژگی پس از خاموش کردن پمپ ، به عیبی بزرگ مبدل گشته و موجب افزایش غلظت کلر در آب و هجوم آب با این غلظت بعد از روشن کردن پمپ به استخر میگردد که موجب صدمه به بدنه و تجهیزات استخر میشود .

مطالب خوانندنی : پمپ استخری

ویژگی های استفاده از قرص کلرضدعض

۱- حل شدن تدریجی در آب

۲- قابلیت استفاده در کلر زن شناور و خطی و در اسکیمر

۳- ارزان بودن و به صرفه اقتصادی

۴- فراوانی و در دسترس بودن

۵- تولید شده در ایران عزیز

نکات اساسی در مورد استفاده قرص کلر

با تمام ویژگیها و امتیازات قرص کلر ، استفاده این محصول مخاطراتی را نیز در پی دارد که رعایت آنها از الزامات است

۱- قرص کلر یک ماده شیمیایی است ، آن را کاملاً دور از دسترس کودکان و مواد غذایی و گل و گیاه و درخت قرار داده و نگهداری کنید .

۲- قرص را لزوما در ظرف های در بسته نگهداری کنید .

۳- ترجیحاً هنگام کار با قرص کلر از ماسک و دستکس بهره بگیرید .

۴- سعی کنید میزان کلر آب را دائما با کیت تست کلر رصد کنید تا در صورت کاهش مقدار ، کلر اضافه کرده و در صورت افزایش مقدار آب را بالا ببرید

۵- نه تنها قرص کلر بلکه هیچ ماده شیمیایی را با ماده دیگر ادغام نکنید تا با واکنشهای شیمیایی ک خطرات آن روبرو نشوید

۶- نکته مهم : ترجیحا یک نفر مسئول کلرزنی به استخر باشد کسی که در این زمینه تجربه داشته باشد .

۷- امکان حل کردن قرص کلر با آب شیرین و سپس اضافه کردن به آب استخر

۸- در راستای بهداشت فردی و عدم انتشار کلر به دیگر فضاها حتما بعد از تماس با کلر دستها به خوبی شسته شود .

پیشنهاد خرید قرص کلر

بهتر است از انواع قرص کلر موجود در بازار قرص ترکیبی را خریداری کنید . زیرا این قرص حاوی مقادیری از کات کبود ( سولفات مس ) میباشد که از تکثیر جلبکها و سبز شدن تدریجی آب به شدت جلوگیری میکند .

کلام آخر و جمع بندی

نگهداری و مدیریت استخر سختی و مشکلاتی را در بر دارد که مهمترین آن بهداشت و ضد عفونی کردن آب است . آب باید به طور همیشگی آزمایش و میزان کلر آن بررسی و کنترل گردد ؛ زیرا آب بستر مناسبی برای رشد باکتری ، ویروس و میکروبها میباشد و عفونت ناشی از آنها باعث ایجاد بیماریهای گوناگون از جمله مشکلات چشم ، گوش ، ریه ، حلق و عوارض پوستی گردد .

در این راستا هرگز استفاده صحیح و اصولی از کلر و قرص کلر را نباید فراموش کرد که ضدعفونی آب استخر با کلر از هر لحاظ بهترین روش و قدرتمندترین روش ضد عفونی کردن است که در این مقاله با تمام جزییات ، روش ها ، مزایا و انواع قرص کلر آشنا شدید . امید که مفید واقع شده باشد .

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.