مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF

مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF

سیستم تهویه به وسیله دستگاه های مختلفی پشتیبانی می شوند. همیشه این سوال وجود دارد که کدام سیستم را برای سرمایش و گرمایش محیط اطراف خود استفاده کنیم. در اینجا قصد داریم به مقایسه دو نمونه از تجهیزات پرکاربرد در این زمینه بپردازیم. دستگاه های داکت اسپیلت و سیستم های وی آر اف هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با این موارد به بررسی مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF خواهیم پرداخت. 

 

آشنایی با سیستم وی آر اف

این سیستم تهویه مطبوع در دسته تجهیزات سرمایشی و گرمایشی قرار می گیرد. ساختار آن به دو قسمت یونیت های داخلی و خارجی تقسیم شده است. این سیستم که به معنای کنترل کننده ی جریان مبرد می باشد، بدون نیاز به اینکه در مدار آن آب جریان داشته باشد کار می کند. جریان مبرد به شکل مستقیم وارد یونیت ها شده به این ترتیب فرایند تهویه مطبوع را انجام می دهد. 

این امر می تواند یک موضوع اساسی در مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF به شمار رود. علاوه بر این سیستم مورد نظر فضای چندانی را برای نصب اشغال نخواهد کرد. 

 

  • معرفی داکت اسپیلت 

برای درک بیشتر مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF قصد داریم به معرفی داکت اسپیلت بپردازیم. این دستگاه برای انجام فرایند تهویه مطبوع به یونیت های خارجی و داخلی نیاز دارد. معمولا یونیت های داخلی در این دستگاه ها را در مکان هایی مانند سقف های کاذب نصب می کنند. یونیت خارجی شباهت زیادی به کولرهای گازی دارد و آن را در محیط بیرونی نصب می کنند. 

یونیت هایی که در این دستگاه ها وجود دارد مانند کوارهای گازی می باشد. می توانید این بخش از دسنگاه را در قسمت بیرونی مانند تراس ها قرار دهید. به دلیل ابعاد و سایز مناسب این دستگاه ها از آن ها برای مکان هایی با متراژ کم استفاده می کنند. 

 

تفاوت های سیستم VRF با داکت اسپلیت ها

مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF را می توانید از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهید. بررسی این دستگاه ها باعث می شود تا کاربران بتوانند بر اساس نیازهایی که دارند دست به انتخاب بزنند. در ادامه قصد داریم به موارد مهم در این زمینه بپردازیم. 

  • مقایسه از نظر مصرف انرژی

دستگاه های وی آر اف به علت طراحی و ساختار خاصی که دارند مصرف انرژی در آن ها بسیار پایین می باشد. اما در عین حال از راندمان کاری زیادی برخوردار هستند. مقدار مبردی که در سیستم های وی آر اف وارد یونیت های داخلی می شود بر اساس نیاز مصرف کننده ها تحت کنترل می باشد و از ایجاد بار اضافه برای کمپرسورها جلوگیری می کند. داکت اسپیلت ها فاقد این سیستم هستند. گردش مبرد در مدار آن ها تحت کنترل نباشد و همین امر موجب می شود که در موقعیت هایی که احتیاج به توان بالا در یک واحد وجود نداشته باشد کاهش مصرف اتفاق نیفتد. 

مقایسه ساختاری 

مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF از نظر ساختاری بسیار مهم است؟ سیستم های وی آر اف فاقد کانال است. اتثال بین یونیت های داخلی و خارجی در این دستگاه ها با استفاده از لوله های مسی انجام می گیرد. این در حاب است که داکت اسپیلت ها همانطور که از نام آن ها بر می آید دارای کانال هایی هستند که قابلیت کنترل دما در هر واحد به صورت مستقل وجود ندارد. 

این امر به عنوان یکی از مشکلات داکت اسپیلت ها می باشد. 

  • مقایسه از نظر گرمایش و سرمایش

این دستگاه ها قابلیت ایجاد گرمایش و سرمایش را در محیط های مختلف دارند. کاربران می توانند در همه فصول سال از این دستگاه ها استفاده کنند. وی آر اف ها دارای سیستم گرمایش و سرمایش به صورت همزمان می باشند. اما داکت اسپیلات ها این قابلیت را ندارند. 

  • مقایسه از نظر قیمت

در ادامه مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF قصد داریم به تفاوت های قیمتی در این دستگاه ها و مقایسه داکت اسپلیت با مینی چیلرها بپردازیم. وی آر اف ها در مقایسه با داکت اسپلیت ها از قیمت بیشتری برخوردار هستند. این امر به دلیل تکنولوژی مدرن و پیشرفته ای است که در این دستگاه ها به کار رفته است. وی آر اف ها دارای یک سیستم هستند که بر اساس نیاز کاربران قابلیت کنترل میزان مبرد را به وجود می آورد. همین امر باعث شده است که مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن کاهش پیدا کند در نتیجه قیمت آن ها در مقایسه با داکت اسپلیت ها افزایش پیدا کند. 

در ادامه مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF باید بدانید که کاهش هزینه ها به دلیل دانش به کار رفته در ساختار این سیستم تهویه باعث شده که قیمت آن توجیه گردد. 

  • مقایسه سیستم

در ادامه می توانیم مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF را از نظر ساختاری مورد بررسی قرار دهیم. مهمترین مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که بهتر است کاربران در ایران از چه سیستمی جهت تهویه مطبوع استفاده کنند. اولین پارامتری که در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد نوع کاربری و فضایی است که باید دستگاه در آن نصب گردد. 

زمانی که این ویژگی ها به شکل دقیقی مورد بررسی قرار بگیرد افراد می توانند تصمیم صحیح تری با توجه به فضای اطراف بگیرند. تفاوت هایی که برای این دستگاه ها وجود دلرد باعث می شود فرایند سرمایش و گرمایش به درستی انجام گیرد. داکت اسپیلت ها را در تقسیم بندی به عنوان سیستم های مستقل می شناسند. می توانیذ برای استفاده هر واحد یک دستگاه مجزا تهیه کرده و در ادامه هزینه های مصرفی را به صورت مجزا پرداخت می کنند. 

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت با سیستم VRF پرداختیم برای درک بیشتر این موضوع می توانید به مقایسه داکت اسپیلت با مینی چیلر بپردازید و بهترین انتخاب را داشته باشید. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید می توانید به مراکز معتبر مانند هوایش مراجعه کنید. بعد از بررسی نیازهای خود و دریافت مشاوره بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. 

دسته بندی مقالات

عنوان دسته بندی

عنوان دسته بندی

Related posts

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.